• Wpisów:1
  • Średnio co: 2 lata
  • Ostatni wpis:5 lata temu, 13:40
  • Licznik odwiedzin:301 / 1999 dni
Jesteś niezalogowany. Niektóre wpisy dostępne są tylko dla znajomych.
 
Słowem wstępu

Dzisiaj na swoim blogu chciałem poświęcić parę słów na temat suplementów białkowych oraz gainerów. Na wielu blogach sportowych najczęściej powtarzają się ciągle identyczne zapytania. Co będzie dla mnie najlepsze? czy jakiś suplement białkowy, czy może gainer? Problem z doborem idealnego suplementu mają z reguły początkujący sportowcy, a już szczególnie początkujący kulturyści.

komu zalecane są gainery?

Na początku pewnie należy objaśnić czym jest odżywka typu gainer? Otóż jest to odżywka przeznaczona dla wszystkich osób aktywnych mających na celowniku rozbudowę własnej masy mięśniowej. Tyle teorii, w praktyce jednak bywa tak, że nie jest ona polecana każdemu kto zamierza zwiększyć swoją muskulaturę. Z powodu tego, że ten rodzaj suplementu posiada w swoim składzie dużą ilość węglowodanów, przeznaczony jest dla wszystkich osób aktywnych, którzy nie mają problemów z przybieraniem w tkankę tłuszczową, a mają problem z przyrostem mięśni. Mówiąc w prost mają szybką przemianę materii i stąd muszą one przyjmować większą ilość węglowodanów.

To jakiego wytwórcę gainerów użyjesz nie ma większego znaczenia o ilę wybrany suplement posiada odpowiednie badania, a firma jest znaną na rynku. To z reguły pozwoli ustrzec się przed marnej jakości suplementom. Suplement taki powinieneś wliczyć do swojej diety - dziennego spożycia białka, tłuszczy i węglowodanów. Jeśli zobaczysz, że wraz z mięśniami rośnie Ci opona wokół talii, zmniejsz ilość gainera, a zwiększ ilość spożywanego białka np. przy pomocy odżywki białkowej. Jeżeli natomiast przyrosty tkanki mięśniowej nie są jak być powinny, a jesteś pewny, że dieta, trening i odpoczynek potreningowy są na najwyższym poziomie, zwiększ ilość spożywanego gainera niż to pisze na etykiecie producent.

Komu polecana jest odżywka białkowa?

Odżywka białkowa zalecana jest wszystkim osobom aktywnym z bardzo niską przemianą materii, oraz wszystkim tym, którzy chcą uzupełnić braki białka w swojej diecie. W szczególności polecana jest wszystkim sportowcom w okresie budowy masy mięśniowej, a którzy to w tym okresie mają problem z nieporządanym przyrostem tłuszczu oraz w celu ochrony swoich mięśni przed rozpadem.

Na rynku jest mnóstwo różnych rodzajów odżywek białkowych. Zaczynając na tych opartych na soi, poprzez jaja kurze, kazeinę, białka serwatki po tzw. matrix białkowy będący miksem różnego rodzaju białek. Sportowcom dyscyplin wytrzymałościowych i szybkościowych polecany jest matrix białek, mogą go spożywać także początkowi kulturyści w celu zapewnienia swoim mięśniom wszystkich niezbędnych aminokwasów. Proteiny sojowe, kurze oraz serwatki powinni spożywać kulturyści mający już jakąś wiedzę kiedy i w jakich przypadkach trzeba tych białek użyć.

Dodatkowo każdy sportowiec powinien spożywać kazeinę przed snem. Jest to wolno przyswajalne białko, które powoduje stały dopływ aminokwasów do organizmu podczas snu. Chroni ono także nasza tkankę mięśniową przed katabolizmem podczas snu, kiedy nie jesteśmy w stanie przyjmować żadnych posiłków.

Na zakończenie
Jak widzicie to czy należy skorzystać z odżywki białkowej, czy też tzw. gainera zależy od typu Twojej sylwetki oraz sportu jaki uprawiasz. Jednak i od tej zasady są odstępstwa. Jeśli uważasz że w twojej diecie brak jest protein, nie bój się użyć jakiejś odżywki białkowej dodatkowo. Jeśli brak tobie,ci energii, skorzystaj z jakiegoś gainera lub (i) obowiązkowo zaraz po zakończeniu treningu z odżywki węglowodanowej jak carbo bądź vitargo.